Treinshop Olaerts Treinshop Olaerts

Treinshop Olaerts

Treinshop Olaerts

Treinshop Olaerts

Treinshop Olaerts

Welkom op de website van Treinshop Olaerts.

Sinds 1988 dé speciaalzaak voor treinen en toebehoren.

Bent U een leek en wil U starten met deze mooie hobby?
Zoekt U net dat laatste artikel om Uw modelbaan compleet te maken?
U vindt het bij ons!

Zeker de moeite waard voor een bezoekje!

 

 

openingsuren

Nieuwstraat 192
B-3590 Diepenbeek

 

 

NIEUW - EIGEN PRODUCTIE

toM4b

toM4c

 

Download de folder en de bestelbon.

toM4a toM4treinsamenstellingen toM4d

 

 

Nieuw in 2025

Märklin 38138
Wismarer Railbus CFV3V

Treinshop Olaerts

Voorbeeld: Dieselmotorwagen Cvt-34 'Wismarer Schienenbus' (type Hannover A) van de Chemin de Fer à Vapeur des Trois Vallées (CFV3V), Mariembourg, België. Kleur purperrood en helderwit.
Periode V/VI (Model in de uitvoering van 1978 tot 2014).

Model: Met digitale mfx+ decoder en uitgebreide licht- en geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogensaandrijving met vliegwiel. Twee aangedreven assen. Met antislip banden. Met de rijrichting wisselend driepunts frontsein en twee rode sluitlichten, analoog brandend en digitaal schakelbaar. Frontseinen aan de cabines 1 en 2 onafhankelijk van elkaar digitaal te bedienen. Het bovenste frontsein kan digitaal apart in- en uitgeschakeld worden. Met standaard ingebouwde binnenverlichting die digitaal te bedienen is. Verlichting met onderhoudsvrije warm-witte en rode lichtdiodes (LED). Met buffercondensator. Met los gemonteerde metalen handleiders. Lengte over de stootbeugels ca. 13,5 cm.

De gelijkstroom uitvoering van dit model vindt u in het Trix H0-assortiment onder artikelnummer 25138.

Onze prijs - € xx,xx

 

BESTEL HIER

 

Märklin 38803
Elektrische locomotief van de bouwserie 186
'HSL - Wir verbinden Europa'

Treinshop Olaerts

Voorbeeld: Elektrische locomotief type 186 van de Railpool GmbH, verhuurd aan de HSL.
Loc nummer 186-181-4. Model in de uitvoering vanaf 2018 met aantrekkelijke reclameopschriften
'HSL - Wir verbinden Europa'.

Model: Met digitale mfx+ decoder met uitgebreide geluidsfuncties. Centraal ingebouwde, geregelde hoogvermogens aandrijving met vliegwiel. Allevier de assen worden door middel van een cardanas aangedreven. Met antislip banden. Met de rijrichting wisselend driepunts frontsein en twee rode sluitlichten. Verlichting analoog brandend, in het digitale bedrijf schakelbaar. Schijnwerper apart in te schakelen. Frontseinen aan de lokzijden 2 en 1 digitaal apart te bedienen. Dubbele A-licht functie. Verlichting in de cabines en verlichting van de stuurtafels onafhankelijk van elkaar te bedienen. Verlichting met onderhoudsvrije warm-witte en rode lichtdiodes (LED). Met buffercondensator. Veel apart gemonteerde onderdelen, zoals handleiders, zandkasten, UIC-stekerdozen en dak leidingen. Gedetailleerde opbouw van het dak met vier nieuw ontworpen stroomafnemers met verschillende typen schuitjes voor de inzet in Duitsland, België, Nederland en Oostenrijk. Bufferhoogte volgens NEM. Remslangen, schroefkoppelingen, stekerdozen en gesloten baanruimers worden als los te monteren onderdelen meegeleverd. Lengte over de buffers 21,7 cm.

Een bijpassende set goederenwagens uit ijdperk IV vindt u in het Marklin H0 assortiment. Dit model vindt u in gelijkstroom uitvoering in het Trix H0 assortiment onder artikelnummer 25803.

Onze prijs - € xx,xx

 

BESTEL HIER

 

Piko 24539
Containerwagen NMBS

Treinshop Olaerts

NMBS-containerwagen uit tijdperk V beladen met 3 containers.

Onze prijs - € xx,xx

 

BESTEL HIER

 

Piko 24540
Ketelwagen NMBS

Treinshop Olaerts

NMBS-ketelwagen uit tijdperk III.

Onze prijs - € xx,xx

 

BESTEL HIER

 

Roco 76338
2-delige set coiltransportwagens NMBS

Treinshop Olaerts

Wagenset met twee coiltransportwagens zonder deksel, type Shimmns,
van de Belgische Spoorwegen. Beladen met coils

Met toestemming van NMBS.

Nieuwe bedrijfsnummers in 2025

Onze prijs - € xx,xx

 

BESTEL HIER

 

Roco 6600079
3-delige set goederentrein NMBS

Treinshop Olaerts

Set van drie goederenwagons van de Belgische Nationale Spoorwegen.

De set bevat een gondel met scharnierende dakluiken,
een overdekte goederenwagon met een remmershuis en een open goederenwagon.
Overdekte goederenwagon met beweegbare schuifdeuren.
Fijn gedetailleerde modellen met authentieke belettering.

Met toestemming van NMBS.

Onze prijs - € xx,xx

 

BESTEL HIER

 

BRAWA 51183
Overdekte goederenwagen Gmhs NMBS

Treinshop Olaerts

Bedrijfsnummer: 4416923

Metalen aslagers. Verschillende versies van de wagenopbouw. Voorbeeldgetrouwe framestructuur. Extra bevestigde aslagerkappen. Remschoenen in wielvlak. Extra bevestigd grijpstangen, treden en remsysteem. Extra bevestigde asremkoppeling. Opengewerkt frame.

De Deutsche Reichsbahn probeerde voortdurend haar wagenpark uit te breiden en te vernieuwen. De Gm(h)s Bremen kan dan ook gezien worden als de opvolger van de Gms Oppeln. Volgens de stand van de techniek werden de Gm(h)s Bremen vanaf 1943 in een gelaste constructie vervaardigd en kregen ze een extreem lange wielbasis van 7 meter om de gewenste soepele werking van de voertuigen te bereiken. Bovendien werden voor het eerst 260 mm hoge lange balken gebruikt, maar deze werden eenvoudiger gemaakt en bespaarden in totaal ongeveer 25% van de kosten ten opzichte van het vorige ontwerp, de Gms Oppeln. Het exacte aantal auto's dat tegen het einde van de oorlog is afgeleverd, is niet bekend. Op basis van bestaande inventarislijsten kan echter worden aangenomen dat er minstens 7.230 exemplaren bij verschillende staatsspoorwegen achterbleven. Het hoofdkwartier van de Reichsbahn in de Brits-Amerikaanse zone liet de productie van Gm(h)s 35 in 1949 hervatten door nieuwe orders; vanwege de talrijke oorlogsverliezen waren er snel nieuwe goederenwagons nodig om de problemen het hoofd te kunnen bieden toenemende transportvolumes. Er waren kleine structurele wijzigingen ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp. De meest opvallende waren zeker de nu verticale stijl op de laaddeur en het wegvallen van de voorste diagonalen. Eind 1950 werden 5.925 extra Gm(h)'s aan de vloot van de Deutsche Bundesbahn (DB) toegevoegd. De Duitse Reichsbahn in de Sovjetzone hervatte de productie eind 1945 en classificeerde het als Gmhs 11. De Reichsbahn beschikte over een totale inventaris van ongeveer 800 auto's van dit type. Het merendeel van de wagens werd vanaf 1967 bij RAW Magdeburg gemoderniseerd. De wagens kregen UIC-laad- en ventilatieglijbanen, het bovenste derde deel van de zijwanden werd bekleed met plaatstaal, voorzien van plaatstalen daken en omgebouwd tot rolgelagerde wielstellen.

Met toestemming NMBS.

Onze prijs - € xx,xx

 

BESTEL HIER

 

Jouef HJ4207
NMBS/SNCF set autotrein

Treinshop Olaerts

NMBS/SNCF, set autotrein, inhoud 1 x WR NMBS ex CIWL + 1 x WL T2 SNCF + 1 x DD SNCB , tijdperk IV-V

Onze prijs - € xx,xx

 

BESTEL HIER

 

Fleischmann 7160020
Stoomlocomotief Serie 64 NMBS

Treinshop Olaerts

Stoomlocomotief serie 64 van de Belgische Staatsspoorwegen.

Schaalgetrouwe weergave tussen ketel en chassis.
Gegoten metalen chassis.

Een mijlpaal in de ontwikkeling van de Pruisische reizigerstreinlocomotieven was de P 8,
zoals de latere serie 38 in zowel het Oosten als het Westen werd genoemd.
Na de onrust van de beide wereldoorlogen
werden ze door vrijwel alle Europese spoorwegbedrijven gebruikt.
In In België beschikte de NMBS over 148 operationele machines.
Met het hernummeringsplan van 1946 kregen de locomotieven de serieaanduiding 64.

Met dank aan NMBS.

7170020 - Het model is met een vaste digitale decoder uitgerust.

Onze prijs - € xx,xx

 

BESTEL HIER

 

Fleischmann 6260054
3-delige set personentrein NMBS

Treinshop Olaerts

Wagenset met 2 rijtuigen 3de klas en een bagagerijtuig van de Belgische Spoorwegen.

Met dank aan NMBS.

Onze prijs - € xx,xx

 

BESTEL HIER

 

Fleischmann 830156
Bagegewagen voor goederentrein NMBS

Treinshop Olaerts

Goederentrein-bagagewagen, type Pwgs, van de Belgische Staatsspoorwegen.

Zeer gedetailleerd model met afzonderlijk bevestigde insteekonderdelen.
Uitvoering zonder verhoogd dak.

Met dank aan NMBS.

Onze prijs - € xx,xx

 

BESTEL HIER

 

Arnold HN4406
NMBS set autotrein

Treinshop Olaerts

Set bestaande uit 1 x slaaprijtuig T2 in blauwe kleurstelling, 1 x autotransportwagen DD DEV in blauwe kleurstelling en 1 x personenwagen Bc I6 in blauw/rode kleurstelling, Ep. IV-V

Onze prijs - € xx,xx

 

BESTEL HIER

 

 

Nieuw in 2024

Märklin 46015
Oldtimer ketelwagen BP

Treinshop Olaerts

Voorbeeld: Twee-assige oldtimer ketelwagen met remmersbordes. Privéwagen van BP België, ingedeeld bij de NMBS. Kleur grafietzwart. Model in de uitvoering vanaf 1961.

Model: Met apart gemonteerd remmersbordes, opstaptreden en BP naamplaten. Met hulsbuffers en spaakwielen. Lengte over de buffers 10,2 cm. Geisoleerd wielstel E700630.

Onze prijs; € XX,XX

 

BESTEL HIER

 

Märklin 46018
Set klapdekselwagens

Treinshop Olaerts

Voorbeeld: Klapdeksel wagenset type 1520 B van de Belgische Staatsspoorwegen (SNCB). Met en zonder remmersbordes. Kleur roodbruin. De wagens zijn vast met elkaar verbonden. Model in de uitvoering omstreeks 1960.

Model: De wagens zijn verbonden door een steekkoppeling. De klapdeksels kunnen geopend worden. Beide wagens dragen lichte sporen van kalk. Lengte over de buffers 15,3 cm. Set gelijkstroom wielen E700580.

Onze prijs; € 53,50

 

BESTEL HIER

 

Märklin 46932
Set rongenwagens

Treinshop Olaerts

Voorbeeld: Twee 2-assige rongenwagens type Kbs van de Belgische Staatsspoorwegen (SNCB). Met houten draagbodem en openingen voor het plaatsen van rongen. Model in de uitvoering omstreeks 1974.

Model: 1 Rongenwagen is geladen met imitatie staalplaten en 1 rongenwagen is geladen met imitatie staalblokken. Op beide wagens kunnen rongen geplaatst worden. Deze zijn los bijgevoegd. Beide wagons zijn apart verpakt met een extra omverpakking.
Totale lengte over de buffers 31,6 cm. Set gelijkstroom wielen E700580.

Onze prijs; € 79,00

 

BESTEL HIER

 

Märklin 47164
Set Schuifwand wagons met zeildoek type Rils

Treinshop Olaerts

Voorbeeld: Set bestaand uit twee 4-assige Schuifwand wagons met zeildoek type Rils van de Belgische Staatsspoorwegen (SNCB). Ingedeeld bij B-Cargo. Europees standaardmodel met een lengte van 19,90 m. Uitvoering vanaf 2010.

Model: Speciale uitvoering van de wagonbodem. Veel los gemonteerde onderdelen. Met rechthoekige buffers en handwiel voor de parkeerrem. Draaistellen type Y25.
Met metalen gewicht voor goede rijeigenschappen. Uitvoering met gesloten wanden. Beide wagons afzonderlijk verpakt in een omverpakking. Lengte over de buffers per wagon 22,9 cm.
Set gelijkstroom wielen E700580.

Een bijpassende electrische locomotief vindt u in het Märklin H0-assortiment onder artikelnummer 38803.

Onze prijs; € 85,00

 

BESTEL HIER

 

Roco 70043/70044/78044
Stoomlocomotief 26.084 NMBS

Treinshop Olaerts

Aandrijving op twee assen van de tender en via cardanas op alle vijf aandrijfassen van de locomotief.

Voor het eerst met PluX16-interface
Witte-windleiplaten en kuiptender
Met fijnspaakwielen van metaal
Aandrijf- en koppelstangen van gegoten metaal
Rookgenerator kan achteraf worden ingebouwd
Bestuurderscabine Z21 leverbaar

De locomotieven van de Duitse Reichsbahn Oorlogslocomotief serie 52 die in België bleef, werd serie 26 genoemd. Dit waren de locomotieven die pas in 1945 door de Belgische locomotieffabrieken werden gebouwd en kort na het einde van de oorlog werden afgeleverd. In totaal omvatte serie 26 de locomotieven 26.001 t/m 26.100.

Onze prijs
70043 - DC - € 342,50

70044 - DCC Sound - € 459,50
78044 - AC Sound - € 459,50

 

BESTEL HIER

 

Roco 6600061
Telescoopwagen, type Shimmns,
van de Belgische Staatsspoorwegen

Treinshop Olaerts

Telescoopwagen, type Shimmns, van de Belgische Staatsspoorwegen.

Onze prijs - € 32,90

 

BESTEL HIER

 

PIKO 24531
Viswagen NMBS

Treinshop Olaerts

NMBS-viswagen uit tijdperk III met witte lak en voorbeeldgetrouw opschrift. Het automodel maakt indruk met zijn uitstekende roleigenschappen.

Onze prijs - € 23,50

 

BESTEL HIER

 

PIKO 24532
Bananenwagen NMBS

Treinshop Olaerts

NMBS-bananenwagen met het opschrift "INTERFRIGO" in tijdperk III. Het model beschikt over driedimensionale gravures, bevestigde onderdelen en overtuigt door zijn uitstekende roleigenschappen.

Onze prijs - € 23,50

 

BESTEL HIER

 

PIKO 24534
Silowagen NMBS

Treinshop Olaerts

Cementsilowagen van NMBS in tijdperk V. Het wagenmodel beschikt over talrijke details, scherpe bedrukking en overtuigt door zijn uitstekende roleigenschappen.

Onze prijs - € 33,00

 

BESTEL HIER

 

PIKO 24621
Schuifzeilwagen NMBS

Treinshop Olaerts

Drukvariante versie van de NMBS Cargo schuifzeilwagen met blauw dekzeil in tijdperk VI. Het model maakt indruk door zijn realistische weergave van de dekzeilen, scherp gecontourde bedrukking en uitstekende roleigenschappen.

Onze prijs - € 36,50

 

BESTEL HIER

 

PIKO 27716
Melassewagen Malterie du Chateau NMBS

Treinshop Olaerts

NMBS-melassewagen uit tijdperk III met het Malterie du Chateau-logo. Het model beschikt over driedimensionale gravures, bevestigde onderdelen en overtuigt door zijn uitstekende roleigenschappen.

Onze prijs - € 19,90

 

BESTEL HIER

 

PIKO 53185
Coupérijtuig 3e klasse NMBS

Treinshop Olaerts

Coupérijtuig 3e klasse van de NMBS in tijdperk III. De glasheldere ramen van de auto bieden zicht op het interieur. Naast de uiterlijke indruk met talrijke afzonderlijk gemonteerde onderdelen, overtuigt het model door zijn uitstekende roleigenschappen.

Onze prijs - € 52,50

 

BESTEL HIER

 

PIKO 53186
Coupérijtuig 2e klasse NMBS

Treinshop Olaerts

Coupérijtuig 2e klasse van de NMBS in tijdperk III. De glasheldere ramen van de auto bieden zicht op het interieur. Naast de uiterlijke indruk met talrijke afzonderlijk gemonteerde onderdelen, overtuigt het model door zijn uitstekende roleigenschappen.

Onze prijs - € 52,50

 

BESTEL HIER

 

PIKO 53187
Coupérijtuig 2e/3e klasse NMBS

Treinshop Olaerts

Coupérijtuig 2e/3e klasse van de NMBS in tijdperk III. De glasheldere ramen van de auto bieden zicht op het interieur. Naast de uiterlijke indruk met talrijke afzonderlijk gemonteerde onderdelen, overtuigt het model door zijn uitstekende roleigenschappen.

Onze prijs - € 52,50

 

BESTEL HIER

 

PIKO 53188
Bagagewagen NMBS

Treinshop Olaerts

NMBS-bagagewagen in tijdperk III. Het model overtuigt door zijn harmonieuze lak- en bedrukking en uitstekende roleigenschappen.

Onze prijs - € 52,50

 

BESTEL HIER

 

PIKO 54305
Open goederenwagen type I NMBS

Treinshop Olaerts

Tweeassige open goederenwagen type I van de NMBS in tijdperk III. Het model maakt indruk met zijn driedimensionale gravures, harmonieuze proporties en uitstekende roleigenschappen.

Onze prijs - € 17,00

 

BESTEL HIER

 

PIKO 54679
Bulkwagen Falns NMBS

Treinshop Olaerts

NMBS Falns bulkgoederenwagen in tijdperk VI. Bij het wagenmodel zijn de loskleppen te bedienen met het losplatform (art.nr. 61122).

Onze prijs - € 45,00

 

BESTEL HIER

 

PIKO 54688
Ketelwagen NMBS

Treinshop Olaerts

Tweeassige ketelwagen van de NMBS met BP-logo en remmershuis. Het model overtuigt door zijn robuuste constructie, gedetailleerd ontwerp en uitstekende roleigenschappen.

Onze prijs - € 19,90

 

BESTEL HIER

 

PIKO 58493
Eanos hogeboordwagen NMBS

Treinshop Olaerts

Drukvariant van de hogeboordwagen type Eanos van de NMBS uit tijdperk V. Net als het model is ook de Eaos een veelgebruikt voertuig in het model en zou op elke modelspoorbaan meerdere keren aanwezig moeten zijn. Dankzij extreem levendige gravures en een perfecte lakafwerking inclusief harmonieuze opdruk ziet het PIKO-model er absoluut authentiek uit. Bijzonder in het oog springend zijn de uiterst fijn vervaardigde draaistellen, waarvan de constructie bovendien een perfecte baanpositie garandeert. De decorgids zorgt voor een modelgericht beeld in de treinformatie.

Onze prijs - € 36,00

 

BESTEL HIER

 

PIKO 59165 en 59166
Diesellok G 1206 Alpha Trains VI

Treinshop Olaerts

De PIKO G 1206 in het aantrekkelijke design van Alpha Trains in tijdperk VI. De draaistellen, het ventilatorrooster en het dakgedeelte van het G 1206-model zijn nauwkeurig gereproduceerd. Fijne gravures zoals leuningen, relingen en frontrooster maken het model bijzonder aantrekkelijk. De aandrijving wordt verzorgd door een krachtige motor via cardanassen naar de tandwielen, die alle vier de wielstellen aandrijven. Het model beschikt over met de rijrichting wisselende verlichting en is voorbereid op een ongecompliceerde inbouw van geluid en een passende decoder.

Onze prijs
59165 - DC - € 139,00
59166 - AC Dig € 185,00

 

BESTEL HIER

 

Brawa 50071
Open goederenwagen 11 NMBS

Treinshop Olaerts

Bedrijfsnummer: 2289004

MODELDETAILS
Er wordt rekening gehouden met veel ontwerpverschillen
Varianten zonder en met handrem
Veel extra details
Aan beide zijden geprofileerde wielen
Metalen autovloer
Verschillende versies van de remsystemen
Driepuntlager voor veilig gebruik
Metalen ashouder
Inwendig geprofileerde zijdeuren


INFORMATIE OVER HET MODEL
Om de vernieuwing van de wagenvloten en de standaardisatie van goederenwagens op de Europese staatsspoorwegen te bevorderen, ontwierp de UIC (Union Internationale de Chemins de Fer) begin jaren vijftig twee varianten voor een open goederenwagen. De UIC Type I en UIC Type II De UIC Type II was met zijn afmetingen van 10,0 m lang en een wielbasis van 5,4 m sterk gebaseerd op de Duitse vooroorlogse ontwikkelingen. Het gehele frame en de carrosserie van de auto werden volledig gelast. Met de voltooiing van de gedetailleerde constructie begon de Deutsche Bundesbahn in de Aw Kaiserslautern haar O-wagenvloot op basis van de UIC Type II te vernieuwen. Binnen twee jaar, vanaf 1954, werden in Kaiserslautern 10.589 Omm54-auto's gebouwd. Hoewel het officieel ombouwingen waren van bruikbare onderdelen van oudere auto's, werd voor de auto's vrijwel uitsluitend nieuw materiaal gebruikt. Alleen voor de remcomponenten werden Kkg-remmen van de donorauto's gebruikt. In de volgende bouwkavels, die Omm55 werden genoemd, werd hiervan afgezien en werden nieuwe KE-remmen geïnstalleerd. Vanaf 1955 schafte de DB er ook ruim 17.300 aan. Dankzij vele gedetailleerde verbeteringen tijdens de lopende productie en latere ontwerpwijzigingen werden de voertuigen gedurende hun hele levenscyclus onderhouden en werden ze uiteindelijk pas in 1994 volledig uitgefaseerd. Naast de Deutsche Bundesbahn kochten ook andere staatsspoorwegen wagons volgens de UIC Type II-specificaties voor hun vloot. Zo zijn bijvoorbeeld de DR Ost, SNCF, NMBS, FS, MAV, ÖBB, SBB, CSD, DSB etc. ingehuurd, waarvan sommige verschillen in landspecifieke details of samenstellingen.

Onze prijs - € 47,50

 

BESTEL HIER

 

Brawa 50072
Open goederenwagen .E NMBS

Treinshop Olaerts

Bedrijfsnummer: 01 88 501 8 610-2

MODELDETAILS
Er wordt rekening gehouden met veel ontwerpverschillen
Varianten zonder en met handrem
Veel extra details
Aan beide zijden geprofileerde wielen
Metalen autovloer
Verschillende versies van de remsystemen
Driepuntlager voor veilig gebruik
Metalen ashouder
Inwendig geprofileerde zijdeuren


INFORMATIE OVER HET MODEL
Om de vernieuwing van de wagenvloten en de standaardisatie van goederenwagens op de Europese staatsspoorwegen te bevorderen, ontwierp de UIC (Union Internationale de Chemins de Fer) begin jaren vijftig twee varianten voor een open goederenwagen. De UIC Type I en UIC Type II De UIC Type II was met zijn afmetingen van 10,0 m lang en een wielbasis van 5,4 m sterk gebaseerd op de Duitse vooroorlogse ontwikkelingen. Het gehele frame en de carrosserie van de auto werden volledig gelast. Met de voltooiing van de gedetailleerde constructie begon de Deutsche Bundesbahn in de Aw Kaiserslautern haar O-wagenvloot op basis van de UIC Type II te vernieuwen. Binnen twee jaar, vanaf 1954, werden in Kaiserslautern 10.589 Omm54-auto's gebouwd. Hoewel het officieel ombouwingen waren van bruikbare onderdelen van oudere auto's, werd voor de auto's vrijwel uitsluitend nieuw materiaal gebruikt. Alleen voor de remcomponenten werden Kkg-remmen van de donorauto's gebruikt. In de volgende bouwkavels, die Omm55 werden genoemd, werd hiervan afgezien en werden nieuwe KE-remmen geïnstalleerd. Vanaf 1955 schafte de DB er ook ruim 17.300 aan. Dankzij vele gedetailleerde verbeteringen tijdens de lopende productie en latere ontwerpwijzigingen werden de voertuigen gedurende hun hele levenscyclus onderhouden en werden ze uiteindelijk pas in 1994 volledig uitgefaseerd. Naast de Deutsche Bundesbahn kochten ook andere staatsspoorwegen wagons volgens de UIC Type II-specificaties voor hun vloot. Zo zijn bijvoorbeeld de DR Ost, SNCF, NMBS, FS, MAV, ÖBB, SBB, CSD, DSB etc. ingehuurd, waarvan sommige verschillen in landspecifieke details of samenstellingen.

Onze prijs - € 47,50

 

BESTEL HIER

 

Brawa 50731
Overdekte goederenwagen Gmhs NMBS

Treinshop Olaerts

Bedrijfsnummer: 4416920

MODELDETAILS
Metalen aslager
Ander ontwerp van de carrosserieën
Trouw aan de originele frameconstructie
Individueel gemonteerde askastafdekking
Remblokken in wielvlak
Individueel gemonteerde leuningen, treden en remsystemen
Individueel gemonteerde asremstang
Geperforeerde carrosseriesteunen


INFO OVER HET ORIGINEEL
De Oost-Duitse Nationale Spoorwegen (Deutsche Reichsbahn) streefde er voortdurend naar om zijn wagenpark uit te breiden en te verbeteren. De Gm(h)s Bremen kan dus worden gezien als de opvolger van het Gms Oppeln-ontwerp. De Gm(h)s Bremen-wagens, representatief voor de stand van de techniek, werden vanaf 1943 in gelaste uitvoering vervaardigd en hadden een extreem lange wielbasis van zeven meter om de vereiste soepele werking te garanderen. Bovendien werden voor het eerst 260 mm hoge zoolbalken gebruikt, die lichter waren en de kosten met ongeveer 25% verlaagden in vergelijking met het voorgaande ontwerp, de Gms Oppeln. Het exacte aantal wagons dat tegen het einde van de oorlog is afgeleverd, is onbekend. Op basis van de bestaande inventarissen kan echter worden aangenomen dat er minimaal 7.230 exemplaren zijn aangeschaft bij verschillende staatsspoorwegen. In 1949, toen de groeiende transportvolumes een dringende noodzaak creëerden om de grote aantallen goederenwagens die tijdens de oorlog verloren waren gegaan, te vervangen, plaatste het hoofdkantoor van de Reichsbahn in de Brits-Amerikaanse zone nieuwe orders die aanleiding gaven tot de hervatting van de productie van de Gm(h )s 35. Qua ontwerp waren er slechts kleine wijzigingen ten opzichte van de originele versie. De meest opvallende hiervan waren zonder twijfel de nieuwe verticale stijl op de laaddeur en het weglaten van de voorste diagonalen. De inventaris van de Deutsche Bundesbahn (DB) werd dus eind 1950 uitgebreid met nog eens 5.925 Gm(h)s-wagens. In de Sovjetzone hervatte de Deutsche Reichsbahn de productie eind 1945 en classificeerde deze wagens als Gmhs 11. De Reichsbahn had een totale voorraad van ongeveer 800 wagons van dit type, waarvan een groot aantal vanaf 1967 werd gemoderniseerd in de Reichsbahn-reparatieloods Maagdenburg. De upgrades omvatten UIC-schuifdeuren en ventilatieluiken, evenals bekleding op het bovenste derde deel van de zijpanelen. Ook werden de wagons voorzien van metalen daken en omgebouwd tot wielstellen met rollagers.

Onze prijs - € 47,50

 

BESTEL HIER

 

Brawa 50995
Overdekte goederenwagen "Spa Monopole" NMBS

Treinshop Olaerts

Bedrijfsnummer: 3315208

MODELDETAILS
Trouw aan de originele frameconstructie
Nauwkeurige replica van plaatverbindingen
Metalen wielen en assen
Meerdelig remsysteem
Afzonderlijk gemonteerde signaalhouder
Remblokken in wielvlak
Geperforeerde carrosseriesteunen
Nauwkeurig lakwerk en bedrukking
Individueel gemonteerde askastafdekking


INFO OVER HET ORIGINEEL
De tariefvoorwaarden enerzijds en de technische voorwaarden anderzijds hadden tot gevolg dat alle staatsspoorwegadministraties gesloten wagons met vrijwel identieke afmetingen en laadvermogen ontwikkelden. Deze auto's hadden een wielbasis van 4,5 m, een lengte over buffers van 9,3 m bij ongeremde auto's, een laadvermogen van 15 ton, later 17 ton en een vloeroppervlak van ca. 21 vierkante meter. Dit type vrachtconstructie werd de belangrijkste en meest gebouwde gesloten wagen; het had oorspronkelijk de typeaanduiding Gm. De meest voorkomende van deze staatsspoorwagons, waarvan er 47.533 telden, werden gebouwd volgens het Pruisische stijlblad IId8. Na de oprichting van het Deutscher Staatsbahn Wagen Verband (Duitse staatsspoorwagenfederatie) DWV in 1909 werd hieruit het federatiewagenbouwtype A2 ontwikkeld. Vanaf 1911 werden er in totaal 121.770 exemplaren gebouwd, waarmee dit de zwaarst geproduceerde gesloten wagen is. Het domineerde het imago van de Duitse goederentreinen tot aan de begindagen van het derde tijdperk. Deze wagens waren door twee wereldoorlogen over heel Europa verspreid, er waren geen Europese spoorwegadministraties waar dit type wagens niet althans tijdelijk werd ingezet.

Onze prijs - € 43,50

 

BESTEL HIER

 

Brawa 51016
Telescopische kapwagen Shis Type 3614B0 NMBS

Treinshop Olaerts

Bedrijfsnummer: 31 81 466 8 170-1

MODELDETAILS
Schuifkappen niet beweegbaar
Veel ontwerpverschillen
Varianten met parkeer- en handrem
Veel extra details
Driepuntlager voor veilig gebruik
Verschillende draaistellen van verschillende typen
Variantgeschikte opstelling van de adresborden


INFO OVER HET ORIGINEEL
Door het walsproces tijdens de productie zijn plaatstalen rollen gevoelig voor vocht. In een poging dergelijke rollen te beschermen tegen corrosie tijdens het transport naar de verwerkende industrieën, ontwikkelde de spoorvoertuigindustrie in de jaren zeventig een speciaal type platte wagen met drie in elkaar geschoven schuifkappen: de Shis 708, die vanaf 1987 ook wel bekend stond als de Shimmns 708. Om het laden van de rollen gemakkelijk te maken, kunnen de kappen indien nodig worden geopend, waardoor de vijf laadgoten zichtbaar worden die in het voertuigframe zijn ingebed. De Federal Railway plaatste bestellingen voor meer dan 2.500 exemplaren van Shis/Shimmns 708 in twee grote batches. Het werkelijke aantal voertuigen van dit ontwerp ligt aanzienlijk hoger vanwege extra bestellingen van andere staatsspoorwegen en leasemaatschappijen. Omdat de motorkappen met de jaren steeds onderhoudsintensiever werden, verving DB AG ze door schuifzeilen op 1.000 rijtuigen en classificeerde deze voertuigen vanaf 2002 opnieuw als de Shimmns-ttu 772. Particuliere exploitanten blijven echter sommige voertuigen in hun oorspronkelijke staat gebruiken.

Onze prijs - € 52,00

 

BESTEL HIER

 

Fleischmann 825739
Draairongenwagen NMBS

Treinshop Olaerts

Draairongenwagen, type Ks, van de Belgische Staatsspoorwegen.

Onze prijs - € 32,80

 

BESTEL HIER

 

 

Jouef HJ4190 NMBS, verpakking van 2 stuks,
autotransporter DD DEV 66, blauwe kleurstelling

Treinshop Olaerts

 

Onze prijs - € 109,00

 

BESTEL HIER

 

 

Jouef HJ4173 NMBS, restaurantrijtuig WR (ex CIWL),
C1 oranje kleurstelling, UIC rubberen vestibules

Treinshop Olaerts

 

Onze prijs - € 67,50

 

BESTEL HIER

 

 

 

openingsuren

 

 

NIEUW

tohld51

Download de folder en de bestelbon.

tohld51foldernlfr20211205 tohld51bestelbonnl20211205

 

 

 

ebay-winkel ebay-winkel

 

 

 

Treinshop Olaerts
Nieuwstraat 192
3590 Diepenbeek
België
0032 11 423 394


BNP Paribas Fortis
BE92 2350 1762 6023

[email protected]

BE04 3946 4240

 


MAIL